Biljetter & priser
Information om Länstrafikens biljetter, zoner och priser.
Läs om några av de ändringar som görs i tidtabellen från och med måndag 8 april.
Ny version innehåller förbättringar som efterfrågats av våra resenärer.
Vi på Länstrafiken är glada att fler väljer kollektivtrafiken och att stadstrafiken har nått ett nytt rekord.
Under Kundservice hittar du olika formulär beroende på vilken typ av ärende eller synpunkt det gäller. Du får ett direkt svar att vi tagit emot ditt ärende och du får ett ärendenummer. Har du uppgett att du vill bli kontaktad så gör vi det så skyndsamt vi kan. Vi granskar och besvarar alla inkomna ärenden.
Har du frågor? Då finns det ett särskilt formulär för det också.
Ibland kan det vara så att en synpunkt inte passar in i några av dessa kategorier, då kan du skicka e-post till ltrkundservice@regionjh.se. Kundservice besvarar din fråga inom två arbetsdagar under kontorstid.
Ja, du kan själv initiera ett automatiskt återköp bav en appbiljett via en knapp i appen. Endast biljetter som inte redan aktiverats kan återköpas. En aktiverad biljett räknas som förbrukad.
Återköp kan även göras av en oaktiverad biljett på ett busskort. Återköpet måste ske inom 30 dagar från inköpstillfället. Länstrafiken tar ut en expeditionsavgift på 75 kronor. Återköp kan bara göras i receptionen på Östersunds busstation. Öppet vardagar kl 10-16.
Priset beror oftast på varifrån och vart du ska resa och om du är barn, vuxen eller senior. Du finner mer information om biljetter och priser här. Är du osäker ändå så ring vår bussiga trafikupplysning på 0771-100 110 som har öppet dygnet runt. Du kan också fråga och köpa biljetter i vår reception på busstorget i Östersund, öppet vardagar 10-16.
Frågor om kvarglömda saker på bussen eller hittegods hänvisas till respektive trafikföretag som du rest med.
Observera följande innan du kontaktar trafikföretaget:
Trafikföretagen följer lagen om hittegods i kollektivtrafiken som trädde i kraft 1 augusti 2022.
Linje 40, 45, 46 och linjetrafik i Ragunda och Åre kommun
Centrala buss i Jämtland Härjedalen AB, läs mer här.
Regiontrafik (utom Ragunda och Åre)
Connect Bus AB, läs mer här
Norrtåg
Hittegods, borttappat och upphittat | Norrtåg (norrtag.se)
Stadstrafiken i Östersund
Kvarglömda saker kan hämtas i reception på busstationen.
Öppet helgfria vardagar kl 10-16.
Telefon 063-16 12 40 kl 10-12.
Det finns en förteckning här och det anges i tidtabellerna när det är avvikelser i trafiken.
Pälsdjur så som hund och katt samt ledarhund i arbete får åka med avgiftsfritt. Den som reser med djur ansvarar för dess säkerhet och riskerar att bli avvisad eller nekad påstigning om pälsdjuret bedöms vara störande.
Det är tillåtet att medföra fika, godis, dryck inklusive kaffe/te om det medförs i en termos, förpackning eller mugg som kan förslutas med lock. Alkoholhaltiga drycker är inte tillåtet att dricka ombord. Det är inte tillåtet att medföra mat som kan droppa på säten eller annan inredning. Ta hänsyn till dina medresenärer och undvik starkt luktande livsmedel i bussen.
Cykel får tas med avgiftsfritt på bussen i mån av utrymme. När du reser med bussar som har trappsteg vid påstigning (normalgolvsbuss) förvaras cykeln i bagageutrymmet under bussen. Gäller regiontrafiken.
I lågentrébussar och stadstrafiken kan du inte ta med cykeln av säkerhetsskäl.